IMG

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
30
Vánoční prázdniny, vyučování začne v Po 6. 1. 2025
31
Vánoční prázdniny, vyučování začne v Po 6. 1. 2025
1
Vánoční prázdniny, vyučování začne v Po 6. 1. 2025
2
Vánoční prázdniny, vyučování začne v Po 6. 1. 2025
3
Vánoční prázdniny, vyučování začne v Po 6. 1. 2025
4 5
6
Zahájení vyučování po Vánočních prázdninách
7 8 9 10 11 12
13 14
Theme Day 7. A, B, 8.a 9. třída – hodina AJ s rodilým mluvčím
15 16 17 18
Ples školy 2025
19
20 21
Pravěk na dosah
Pravěk na dosah, Muzeum Veselí nad Moravou, 6. třída
22
Pedagogická rada za 2. čtvrtletí
23 24 25 26
27 28 29
Workshop Brno - Příběhy našich sousedů
30
Školní projekt 2. stupeň – Holokaust našima očima
Vydávání vysvědčení za 1. pololetí školního roku 2024/2025
31
Pololetní prázdniny
1 2

Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Družina > Vnitřní řád školní družiny

Vnitřní řád školní družiny

Základní škola Vnorovy, okres Hodonín, příspěvková organizace

 

  1. VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ DRUŽINY

    • Obecná ustanovení

    Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám jako statutární orgán školy pro školské zařízení školní družinu tuto směrnici – Vnitřní řád školní družiny. Směrnice je součástí organizačního řádu školy. Určuje pravidla provozu, stanoví režim ŠD, je závazný pro pedagogické pracovníky a má informativní funkci pro zákonné zástupce. Vnitřní řád školní družiny je celoročně vyvěšen na nástěnce v šatně ŠD. Prokazatelné seznámení zákonných zástupců s tímto řádem provedou vychovatelky ŠD na začátku školního roku.

    Školní družina se ve své činnosti řídí zejména vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání v platném znění.

    • Poslání školní družiny

    Školní družina poskytuje zájmové vzdělávání žákům školy. Vykonává činnost ve dnech školního vyučování a školních prázdninách. Po projednání se zřizovatelem může ředitelka školy přerušit činnost družiny v době školních prázdnin. Po projednání se zřizovatelem povolila ředitelka školy od 15. 3. 2018 přerušení činnosti školní družiny během podzimních, vánočních, pololetních, jarních a velikonočních prázdnin (§ 8 odst. 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb.) Činnost družiny je určena přednostně pro žáky prvního stupně základní školy přihlášené k pravidelné denní docházce.

    • Podrobnosti k výkonu práv a povinností účastníků a jejich zákonných zástupců
      ve školní družině a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se všemi zaměstnanci

    Účastníci jsou povinni:

    • řádně docházet do školní družiny
    • dodržovat Vnitřní řád školní družiny, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví
      a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni
    • plnit pokyny pedagogických pracovníků školy vydané v souladu s právními předpisy
      a školním nebo vnitřním řádem
    • informovat školní družinu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích
      nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání
    • dokládat důvody své nepřítomnosti v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem,
    • oznamovat údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost účastníka, a změny v těchto údajích
    • neopouštět prostory školní družiny bez vědomí vychovatelek
    • respektovat práva druhého, chovat se a vyjadřovat se slušně k dospělým, nedopustit se násilí vůči druhému, neponižovat, nezesměšňovat či jinou formou neomezovat práva druhého, předcházet vzniku konfliktů
    • dbát pokynů pedagogických pracovníků a provozních pracovníků
    • nenosit do školní družiny cennosti a vyšší obnos peněz
    • nenosit do školní družiny předměty, které nesouvisí s činností zájmového vzdělávání
      a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jeho nebo jiných osob
    • hlásit bez zbytečného odkladu každý úraz nebo vznik škody, ke kterému došlo
      v souvislosti s činností ŠD
    • chodit čistě upraven a oblečen, a to s ohledem na plánované činnosti
    • odkládat svůj majetek jen na místa k tomu určená
    • udržovat prostory školní družiny v čistotě a pořádku a chránit majetek družiny
      před poškozením

    Účastník se ve školní družině chová slušně k dospělým i jiným žákům školy, dbá pokynů pedagogických a provozních pracovníků, dodržuje Vnitřní řád ŠD, řády odborných učeben a tělocvičny. Chová se tak, aby neohrozil zdraví svoje, ani jiných osob.

    Účastník má právo:

    • na svobodnou účast v zájmovém vzdělávání
    • na zajištění prostoru pro všestranný rozvoj osobnosti, sociální komunikaci, dostatek odpočinku a volného času, na dodržování základních psychohygienických podmínek
    • na zabezpečení přístupu k informacím, zejména k takovým, které podporují jeho duchovní, morální a sociální rozvoj
    • na vyjádření vlastního názoru
    • na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí
    • na vzdělávání a svobodu projevu, shromažďování a náboženství
    • být seznámen se všemi předpisy se vztahem k jeho pobytu a činnosti v družině
    • na poradenskou pomoc

    Práva zákonných zástupců účastníka:

    • na informace o průběhu a výsledcích zájmového vzdělávání
    • vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkající se podstatných záležitostí jeho vzdělávání, přičemž jejich vyjádření musí být věnována pozornost
    • na poradenskou pomoc

    Povinnosti zákonných zástupců účastníka:

    • zajistit, aby účastník řádně docházel do školní družiny
    • seznámit se s Vnitřním řádem školní družiny a svým podpisem potvrdit souhlas s porozuměním obsahu a jeho dodržováním
    • na vyzvání ředitelky školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkající se vzdělávání účastníka
    • informovat vychovatelku o změně zdravotní způsobilosti a jiných závažných skutečnostech
    • nahlásit změny kontaktních údajů pro případ nemoci účastníka
    • oznamovat údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost účastníka
    • respektovat ustanovení Vnitřního řádu školní družiny a pokyny vychovatelek vydané v souladu s právními předpisy, Školním řádem a Vnitřním řádem školní družiny
    • uhradit úplatu za zájmové vzdělávání v souladu s provozními podmínkami a vnitřním režimem školní družiny

     

    Přihlašování a odhlašování

    1. Ve školní družině fungují dvě oddělení. Vychovatelka v každém oddělení zajišťuje přihlašování a odhlašování žáků, vybírání úplaty, předávání informací rodičům, vyřizování námětů a stížností.
    2. Přihlašování a odhlašování žáků ze ŠD je prováděno na základě písemných žádostí zákonných zástupců žáka. O přijetí účastníka k činnosti družiny ve formě pravidelné výchovné, vzdělávací a zájmovou činnosti, táborové činnosti a další podobné činností spojenou s pobytem mimo školu se rozhoduje na základě písemné přihlášky. Součástí přihlášky k pravidelné výchovné, vzdělávací a zájmové činností je písemné sdělení zákonných zástupců účastníka o rozsahu docházky a způsobu odchodu účastníka
      z družiny.
    3. O zařazení dětí do školní družiny rozhoduje ředitelka školyna základě písemné přihlášky. Součástí přihlášky do školní družiny je písemné sdělení zákonných zástupců účastníka o rozsahu docházky a způsobu odchodu účastníka z družiny. Zákonní zástupci účastníka za něj přebírají zodpovědnost i v případě, že ho vyzvedává jimi pověřená osoba starší 18 let. Zákonní zástupci účastníka do přihlášky uvádějí jména osob pověřených vyzvedáváním účastníka. V případě, že účastníka vyzvedává starší sourozenec mladší 18 let, uvede zákonný zástupce do přihlášky, že účastník odchází sám a zákonný zástupce účastníka za něho bere plnou odpovědnost.

    Kritéria pro přijetí:

    • mladší děti mají přednost před staršími z kapacitních důvodů ŠD
    • děti s pravidelnou celotýdenní docházkou v plném režimu před nepravidelnou docházkou

    Účastník chodí do školní družiny pravidelně a včas, účastní se všech organizovaných činností. Docházka do školní družiny je pro přihlášené účastníky povinná. Odhlásit se může písemně, vždy po předchozí dohodě s vychovatelkami ŠD ke konci pololetí daného školního roku.

    Před ukončením činnosti družiny účastníci z bezpečnostních důvodů nesmí opustit prostory ŠD ani školní budovu bez vědomí vychovatelek ŠD. Pokud účastníci samovolně opustí budovu školy před nástupem do ŠD, není za něho vychovatelka zodpovědná. Neprodleně kontaktuje zákonné zástupce. V případě nedostupnosti zákonného zástupce kontaktuje Policii ČR.

    Účastníci chrání své zdraví i zdraví spolužáků; jsou jim zakázány všechny činnosti, které jsou zdraví škodlivé (např. kouření, pití alkoholických nápojů, zneužívání návykových a zdraví škodlivých látek).

    Omluvu nepřítomnosti účastníka ve školní družině, odchylky od docházky, nebo pokud má účastník odejít ze ŠD jinak či s jinou osobou, než je obvyklé a je uvedeno na přihlášce, sdělí zákonný zástupce tuto skutečnost p. vychovatelce prostřednictvím informačního systému Bakaláři. Nepřítomnost účastníka je zaznamenávána v třídní knize.

    Cenné předměty, včetně šperků a mobilních telefonů odkládá pouze na místa k tomu určená,
    to znamená pouze do osobních uzamykatelných skříněk v šatně školy, případně na pokyn vyučujících, kteří je po stanovenou dobu přeberou do úschovy a zajistí jejich bezpečnost.

    Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky účastníka vůči p. vychovatelkám družiny se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto řádem.

    • Provoz a vnitřní režim družiny

    V každém oddělení školní družiny je určena vychovatelka, která zajišťuje přihlašování a odhlašování účastníků, předávání informací zákonným zástupcům účastníků, vyřizování námětů a stížností.

    Formulář dostupný ke stažení na webových stránkách školy – Žádost o odhlášení účastníka ze školní družiny

    Za pobyt účastníků v ŠD je vybírána úplata, jejíž výši stanovuje zřizovatel školy. Tato částka platí i pro každého dalšího účastníka v případě docházky sourozenců do ŠD. Úplata se platí v září
    za období září až prosinec, v lednu za období leden až červen. Úplata se vybírá v hotovosti u paní vychovatelky nebo bezhotovostní platbou převodem na účet školy. Pokud za účastníka není zaplacena úplata, ředitelka školy může rozhodnout o jeho vyřazení z družiny od prvního dne dalšího měsíce.

     

    Výši úplaty může ředitelka školy snížit nebo od úplaty osvobodit, jestliže:

    • účastník nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi,
    • účastníkovi nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách, nebo
    • účastník svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte podle zákona o státní sociální podpoře.

    Žadatel o snížení nebo prominutí poplatku předloží škole písemnou žádost s uvedením důvodů, kopii rozhodnutí úřadu práce o poskytování sociálního příplatku nebo potvrzení o pěstounské péči a kopie dokladů, které prokazují, že je mu příslušný příplatek skutečně vyplácen.

    • Organizace činnosti

     Provozní doba ŠD je vyvěšena na stránkách školy dle aktuálního rozvrhu na daný školní rok.

    Provozní doba ranní družiny je 6.30 – 7.45 hod. Docházka je individuální, dle potřeb rodičů. Pobyt účastníků je evidován v docházkovém sešitě. Účastníci přicházejí do družiny nejpozději v 7.30 hod. Provoz končí v 7.45 hod. Po ukončení provozu odchází účastníci do tříd. Své svršky ponechají v šatně ŠD, která bude následně uzamčena.

    V době od 13.00 do 14.00 hodin je vymezen čas pro pravidelnou činnost školní družiny.
    Z důvodu nerušeného provozu této pravidelné činnosti bude odchod ze školní družiny povolen pouze ve výjimečných případech na základě žádosti zákonného zástupce účastníka. Odchody účastníků jsou určeny z organizačních důvodů a zajištění bezpečnosti provozu ŠD na tyto hodiny: do 13,00 hod. 14,00 hod. 14,30 hod. a 15,00 hod.

    Činnost ŠD probíhá v místnostech k tomu vyhrazených.

    Oddělení se naplňují nejvýše do počtu 25 účastníků. V oddělení lze individuálně integrovat nejvýše 5 účastníků se zdravotním postižením.

    Ředitelka stanovuje touto směrnicí nejvyšší počet účastníků na 1 pedagogického pracovníka s ohledem na druh vykonávané činnosti účastníků, zejména s ohledem na jejich bezpečnost takto:

    • při běžné činnosti ve třídách a místnostech ŠD, vycházkách po běžných trasách v okolí školy s běžným dopravním provozem max. 25 účastníků,
    • při organizačně či dopravně náročných nebo výjimečných akcích projednají vychovatelky s ředitelkou školy předem organizační zajištění akce včetně počtu doprovázejících osob

    Do školní družiny přicházejí účastníci pod vedením vychovatelek. Vychovatelky si přebírají účastníky po skončení vyučování a po obědě v šatně, kde je pedagogický dozor. Pokud ostatní třídy končí později, přicházejí účastníci do družiny samostatně, a to na základě písemného předchozího souhlasu zákonných zástupců účastníka (Informovaný souhlas s individuálním přesunem). Účastníci, kteří navštěvují školní zájmové útvary v budově školy, odcházejí ze školní družiny a přicházejí do školní družiny samostatně podle času uvedeného na přihlášce (Informovaný souhlas s individuálním přesunem). O těchto organizačních opatřeních v provozu školní družiny jsou zákonní zástupci informováni. Konzultace s pedagogickými pracovníky
    a zaměstnanci školy probíhají dle potřeby při předávání účastníků.

    Rozsah denního provozu ŠD a rozvrh činnosti schvaluje ředitelka školy. Družina realizuje výchovně vzdělávací činnost ve výchově mimo vyučování zejména formou odpočinkových, rekreačních a zájmových činností; umožňuje účastníkům přípravu na vyučování.

     

    Odpočinkové činnosti - mají odstranit únavu, zařazují se nejčastěji po obědě, dále dle potřeby kdykoliv během dne. Jde o klidové hry a klidné zájmové činnosti, poslechové činnosti apod.

     

    Rekreační činnosti - slouží k regeneraci sil, převažuje v nich odpočinek aktivní s náročnějšími pohybovými prvky. Hry a spontánní činnosti mohou být rušnější.

     

    Zájmové činnosti - rozvíjejí osobnost účastníka, umožňují účastníkům seberealizaci i kompenzaci možných školních neúspěchů i další rozvoj pohybových dovedností a poznání. Jde o řízenou kolektivní nebo individuální činnost, organizovanou nebo spontánní aktivitu. Činnost může být organizována pro vybrané účastníky z různých oddělení v zájmovém útvaru, který vede vychovatelka ŠD či jiný pedagog nebo rodič.

     

    Příprava na vyučování zahrnuje okruh činností související s plněním školních povinností, není to však povinná činnost ŠD. Může jít o vypracovávání domácích úkolů (pouze se souhlasem rodičů, nikoliv před 15. hodinou, vychovatelka účastníkům úkoly neopravuje), nebo zábavné procvičování učiva formou didaktických her (včetně řešení problémů), ověřování a upevňování školních poznatků v praxi při vycházkách, exkurzích a dalších činnostech, získávání dalších doplňujících poznatků při průběžné činnosti ŠD (např. vycházky, poslechové činnosti, práce s knihou a časopisy).

    Pitný režim je zajištěn z vlastních zdrojů účastníků.

     

    V případě distanční výuky budou účastníkům ŠD nabízeny pravidelně 1x týdně aktivity formou hádanek, rébusů, nápadů na výtvarné, pohybové, hudební a čtenářské činnosti. Tyto budou dětem zasílány prostřednictvím informačního systému Bakaláři. Činnosti jsou dobrovolné a jejich výstupy budou zveřejňovány na www stránkách školy. Platba za toto období se vrací.

    Vstup do každého oddělení ŠD je označen, zabezpečen venkovní koulí a vybaven zvonkem. Zákonní zástupci účastníků se mohou pohybovat po budově školy jen v doprovodu vychovatelek ŠD.

    Při postupných odchodech účastníků z jednotlivých oddělení domů, je možné spojit činnost oddělení v době, kdy počet účastníků v oddělení je max. 25. Stejně tak se postupuje při spojování činnosti, kdy každé oddělení vykonává jinou činnost – zájmovou, relaxační apod. Rozsah denního provozu projednává ředitelka se zřizovatelem.

     

    • Ukončení provozu ŠD

    Při nevyzvednutí účastníka do stanovené doby zákonnými zástupci vychovatelka informuje telefonicky zákonné zástupce účastníka a osoby uvedené na přihlášce dítěte do ŠD.

    • Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků a jejich ochrany před projevy rizikového chování a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

    Všichni účastníci se chovají při pobytu ve škole i mimo školu tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob. Účastníkům není dovoleno v době mimo vyučování zdržovat se v prostorách školy, pokud nad nimi není vykonáván dohled způsobilou osobou. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu účastníků ve školní budově nebo mimo budovu při akci pořádané školou, účastníci hlásí ihned p. vychovatelkám.

    Vychovatelky školní družiny provedou prokazatelné poučení účastníků v první hodině školního roku a dodatečné poučení účastníků, kteří při první hodině chyběli. O poučení účastníků provedou vychovatelky záznam do třídní knihy.

    Vychovatelky školní družiny jsou při činnostech a během souvisejícího provozu školy povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám účastníků a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro prevenci rizikového chování (např. diskriminace, šikana, nepřátelství, násilí apod.). Účastníky vést osvětovou činností k dobrovolnictví, poskytovat jim nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.

    Vychovatelky sledují zdravotní stav účastníků a v případě náhlého onemocnění účastníka informují bez zbytečných průtahů vedení školy a zákonné zástupce postiženého účastníka. Nemocný účastník může být odeslán k lékařskému vyšetření či ošetření jen v doprovodu dospělé osoby. Při úrazu poskytnou účastníkovi nebo jiné osobě první pomoc, zajistí ošetření účastníka lékařem. Úraz ihned hlásí vedení školy a vyplní záznam do knihy úrazů, případně vyplní předepsané formuláře. Ošetření a vyplnění záznamů zajišťuje ten pracovník, který byl jeho svědkem nebo který se o něm dověděl první.

    Pro činnost ŠD platí stejná ustanovení o BOZ jako ve školním řádu, pokud ŠD pro svoji činnost využívá odborné učebny (tělocvična), řídí se příslušnými řády pro tyto učebny. Účastníci přihlášení do ŠD jsou poučeni o BOZ a záznam o poučení je uveden v třídních knihách jednotlivých oddělení.

    Děti mají zakázáno pořizovat jakékoli nahrávky – audio, video, foto.

     

    • Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany účastníků

    U každého svévolného poškození nebo zničení majetku školní družiny, majetku účastníků, učitelů či jiných osob účastníkem je vyžadována úhrada od zákonného zástupce účastníka, který poškození způsobil. Při závažnější škodě nebo nemožnosti vyřešit náhradu škody se zákonnými zástupci je vznik škody hlášen Policii ČR, případně orgánům sociální péče.

    Ztráty věcí hlásí účastníci neprodleně p. vychovatelce.

    Účastníci jsou povinni řádně pečovat o takto propůjčený majetek školy, ochraňovat jej před ztrátou a poškozením.

    Pokud účastník narušuje soustavně Vnitřní řád ŠD a činnost školní družiny, může být rozhodnutím ředitele z družiny vyloučen. Ředitelka může rozhodnout o vyloučení účastníka ze ŠD, pokud tento účastník soustavně nebo nějakým významným projevem porušil kázeň a pořádek, ohrožuje zdraví a bezpečnost ostatních, dlouhodobě svévolně nenavštěvuje ŠD nebo z jiných zvláště závažných důvodů.

    • Dokumentace

    V družině se vede tato dokumentace:

    • evidence přijatých účastníků (písemné přihlášky pro účastníky, kteří jsou přihlášeni
      k pravidelné docházce, jejich součástí je písemné sdělení zákonných zástupců účastníka
      o rozsahu docházky a způsobu odchodu účastníka z družiny)
    • třídní kniha
    • celoroční a měsíční plán činnosti
    • roční hodnocení práce školní družiny jako podklad pro výroční zprávu školy
    • Vnitřní řád školní družiny
    • školní matrika
    • ŠVP ŠD
    • docházkový sešit

    • Závěrečná ustanovení

    Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřen zástupce ředitele školy.

    Zrušuje se předchozí znění této směrnice č. j.: ZŠVn0357/2022. Uložení směrnice v archivu školy se řídí Skartačním řádem školy.

    Směrnice nabývá platnosti a účinnosti 1. 9. 2024.

    Č. j.: ZŠVn330/2024


    Ve Vnorovech 26. 8. 2024

     

    PhDr. Hana Tyllichová

    ředitelka školy