Základní škola Vnorovy, okres Hodonín, příspěvková organizace
VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ DRUŽINY
Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám jako statutární orgán školy pro školské zařízení školní družinu tuto směrnici – Vnitřní řád školní družiny. Směrnice je součástí organizačního řádu školy. Určuje pravidla provozu, stanoví režim ŠD, je závazný pro pedagogické pracovníky a má informativní funkci pro zákonné zástupce. Vnitřní řád školní družiny je celoročně vyvěšen na nástěnce v šatně ŠD. Prokazatelné seznámení zákonných zástupců s tímto řádem provedou vychovatelky ŠD na začátku školního roku.
Školní družina se ve své činnosti řídí zejména vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání v platném znění.
Školní družina poskytuje zájmové vzdělávání žákům školy. Vykonává činnost ve dnech školního vyučování a školních prázdninách. Po projednání se zřizovatelem může ředitelka školy přerušit činnost družiny v době školních prázdnin. Po projednání se zřizovatelem povolila ředitelka školy od 15. 3. 2018 přerušení činnosti školní družiny během podzimních, vánočních, pololetních, jarních a velikonočních prázdnin (§ 8 odst. 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb.) Činnost družiny je určena přednostně pro žáky prvního stupně základní školy přihlášené k pravidelné denní docházce.
Účastníci jsou povinni:
Účastník se ve školní družině chová slušně k dospělým i jiným žákům školy, dbá pokynů pedagogických a provozních pracovníků, dodržuje Vnitřní řád ŠD, řády odborných učeben a tělocvičny. Chová se tak, aby neohrozil zdraví svoje, ani jiných osob.
Účastník má právo:
Práva zákonných zástupců účastníka:
Povinnosti zákonných zástupců účastníka:
Přihlašování a odhlašování
Kritéria pro přijetí:
Účastník chodí do školní družiny pravidelně a včas, účastní se všech organizovaných činností. Docházka do školní družiny je pro přihlášené účastníky povinná. Odhlásit se může písemně, vždy po předchozí dohodě s vychovatelkami ŠD ke konci pololetí daného školního roku.
Před ukončením činnosti družiny účastníci z bezpečnostních důvodů nesmí opustit prostory ŠD ani školní budovu bez vědomí vychovatelek ŠD. Pokud účastníci samovolně opustí budovu školy před nástupem do ŠD, není za něho vychovatelka zodpovědná. Neprodleně kontaktuje zákonné zástupce. V případě nedostupnosti zákonného zástupce kontaktuje Policii ČR.
Účastníci chrání své zdraví i zdraví spolužáků; jsou jim zakázány všechny činnosti, které jsou zdraví škodlivé (např. kouření, pití alkoholických nápojů, zneužívání návykových a zdraví škodlivých látek).
Omluvu nepřítomnosti účastníka ve školní družině, odchylky od docházky, nebo pokud má účastník odejít ze ŠD jinak či s jinou osobou, než je obvyklé a je uvedeno na přihlášce, sdělí zákonný zástupce tuto skutečnost p. vychovatelce prostřednictvím informačního systému Bakaláři. Nepřítomnost účastníka je zaznamenávána v třídní knize.
Cenné předměty, včetně šperků a mobilních telefonů odkládá pouze na místa k tomu určená,
to znamená pouze do osobních uzamykatelných skříněk v šatně školy, případně na pokyn vyučujících, kteří je po stanovenou dobu přeberou do úschovy a zajistí jejich bezpečnost.
Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky účastníka vůči p. vychovatelkám družiny se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto řádem.
V každém oddělení školní družiny je určena vychovatelka, která zajišťuje přihlašování a odhlašování účastníků, předávání informací zákonným zástupcům účastníků, vyřizování námětů a stížností.
Formulář dostupný ke stažení na webových stránkách školy – Žádost o odhlášení účastníka ze školní družiny
Za pobyt účastníků v ŠD je vybírána úplata, jejíž výši stanovuje zřizovatel školy. Tato částka platí i pro každého dalšího účastníka v případě docházky sourozenců do ŠD. Úplata se platí v září
za období září až prosinec, v lednu za období leden až červen. Úplata se vybírá v hotovosti u paní vychovatelky nebo bezhotovostní platbou převodem na účet školy. Pokud za účastníka není zaplacena úplata, ředitelka školy může rozhodnout o jeho vyřazení z družiny od prvního dne dalšího měsíce.
Výši úplaty může ředitelka školy snížit nebo od úplaty osvobodit, jestliže:
Žadatel o snížení nebo prominutí poplatku předloží škole písemnou žádost s uvedením důvodů, kopii rozhodnutí úřadu práce o poskytování sociálního příplatku nebo potvrzení o pěstounské péči a kopie dokladů, které prokazují, že je mu příslušný příplatek skutečně vyplácen.
Provozní doba ŠD je vyvěšena na stránkách školy dle aktuálního rozvrhu na daný školní rok.
Provozní doba ranní družiny je 6.30 – 7.45 hod. Docházka je individuální, dle potřeb rodičů. Pobyt účastníků je evidován v docházkovém sešitě. Účastníci přicházejí do družiny nejpozději v 7.30 hod. Provoz končí v 7.45 hod. Po ukončení provozu odchází účastníci do tříd. Své svršky ponechají v šatně ŠD, která bude následně uzamčena.
V době od 13.00 do 14.00 hodin je vymezen čas pro pravidelnou činnost školní družiny.
Z důvodu nerušeného provozu této pravidelné činnosti bude odchod ze školní družiny povolen pouze ve výjimečných případech na základě žádosti zákonného zástupce účastníka. Odchody účastníků jsou určeny z organizačních důvodů a zajištění bezpečnosti provozu ŠD na tyto hodiny: do 13,00 hod. 14,00 hod. 14,30 hod. a 15,00 hod.
Činnost ŠD probíhá v místnostech k tomu vyhrazených.
Oddělení se naplňují nejvýše do počtu 25 účastníků. V oddělení lze individuálně integrovat nejvýše 5 účastníků se zdravotním postižením.
Ředitelka stanovuje touto směrnicí nejvyšší počet účastníků na 1 pedagogického pracovníka s ohledem na druh vykonávané činnosti účastníků, zejména s ohledem na jejich bezpečnost takto:
Do školní družiny přicházejí účastníci pod vedením vychovatelek. Vychovatelky si přebírají účastníky po skončení vyučování a po obědě v šatně, kde je pedagogický dozor. Pokud ostatní třídy končí později, přicházejí účastníci do družiny samostatně, a to na základě písemného předchozího souhlasu zákonných zástupců účastníka (Informovaný souhlas s individuálním přesunem). Účastníci, kteří navštěvují školní zájmové útvary v budově školy, odcházejí ze školní družiny a přicházejí do školní družiny samostatně podle času uvedeného na přihlášce (Informovaný souhlas s individuálním přesunem). O těchto organizačních opatřeních v provozu školní družiny jsou zákonní zástupci informováni. Konzultace s pedagogickými pracovníky
a zaměstnanci školy probíhají dle potřeby při předávání účastníků.
Rozsah denního provozu ŠD a rozvrh činnosti schvaluje ředitelka školy. Družina realizuje výchovně vzdělávací činnost ve výchově mimo vyučování zejména formou odpočinkových, rekreačních a zájmových činností; umožňuje účastníkům přípravu na vyučování.
Odpočinkové činnosti - mají odstranit únavu, zařazují se nejčastěji po obědě, dále dle potřeby kdykoliv během dne. Jde o klidové hry a klidné zájmové činnosti, poslechové činnosti apod.
Rekreační činnosti - slouží k regeneraci sil, převažuje v nich odpočinek aktivní s náročnějšími pohybovými prvky. Hry a spontánní činnosti mohou být rušnější.
Zájmové činnosti - rozvíjejí osobnost účastníka, umožňují účastníkům seberealizaci i kompenzaci možných školních neúspěchů i další rozvoj pohybových dovedností a poznání. Jde o řízenou kolektivní nebo individuální činnost, organizovanou nebo spontánní aktivitu. Činnost může být organizována pro vybrané účastníky z různých oddělení v zájmovém útvaru, který vede vychovatelka ŠD či jiný pedagog nebo rodič.
Příprava na vyučování zahrnuje okruh činností související s plněním školních povinností, není to však povinná činnost ŠD. Může jít o vypracovávání domácích úkolů (pouze se souhlasem rodičů, nikoliv před 15. hodinou, vychovatelka účastníkům úkoly neopravuje), nebo zábavné procvičování učiva formou didaktických her (včetně řešení problémů), ověřování a upevňování školních poznatků v praxi při vycházkách, exkurzích a dalších činnostech, získávání dalších doplňujících poznatků při průběžné činnosti ŠD (např. vycházky, poslechové činnosti, práce s knihou a časopisy).
Pitný režim je zajištěn z vlastních zdrojů účastníků.
V případě distanční výuky budou účastníkům ŠD nabízeny pravidelně 1x týdně aktivity formou hádanek, rébusů, nápadů na výtvarné, pohybové, hudební a čtenářské činnosti. Tyto budou dětem zasílány prostřednictvím informačního systému Bakaláři. Činnosti jsou dobrovolné a jejich výstupy budou zveřejňovány na www stránkách školy. Platba za toto období se vrací.
Vstup do každého oddělení ŠD je označen, zabezpečen venkovní koulí a vybaven zvonkem. Zákonní zástupci účastníků se mohou pohybovat po budově školy jen v doprovodu vychovatelek ŠD.
Při postupných odchodech účastníků z jednotlivých oddělení domů, je možné spojit činnost oddělení v době, kdy počet účastníků v oddělení je max. 25. Stejně tak se postupuje při spojování činnosti, kdy každé oddělení vykonává jinou činnost – zájmovou, relaxační apod. Rozsah denního provozu projednává ředitelka se zřizovatelem.
Při nevyzvednutí účastníka do stanovené doby zákonnými zástupci vychovatelka informuje telefonicky zákonné zástupce účastníka a osoby uvedené na přihlášce dítěte do ŠD.
Všichni účastníci se chovají při pobytu ve škole i mimo školu tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob. Účastníkům není dovoleno v době mimo vyučování zdržovat se v prostorách školy, pokud nad nimi není vykonáván dohled způsobilou osobou. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu účastníků ve školní budově nebo mimo budovu při akci pořádané školou, účastníci hlásí ihned p. vychovatelkám.
Vychovatelky školní družiny provedou prokazatelné poučení účastníků v první hodině školního roku a dodatečné poučení účastníků, kteří při první hodině chyběli. O poučení účastníků provedou vychovatelky záznam do třídní knihy.
Vychovatelky školní družiny jsou při činnostech a během souvisejícího provozu školy povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám účastníků a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro prevenci rizikového chování (např. diskriminace, šikana, nepřátelství, násilí apod.). Účastníky vést osvětovou činností k dobrovolnictví, poskytovat jim nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
Vychovatelky sledují zdravotní stav účastníků a v případě náhlého onemocnění účastníka informují bez zbytečných průtahů vedení školy a zákonné zástupce postiženého účastníka. Nemocný účastník může být odeslán k lékařskému vyšetření či ošetření jen v doprovodu dospělé osoby. Při úrazu poskytnou účastníkovi nebo jiné osobě první pomoc, zajistí ošetření účastníka lékařem. Úraz ihned hlásí vedení školy a vyplní záznam do knihy úrazů, případně vyplní předepsané formuláře. Ošetření a vyplnění záznamů zajišťuje ten pracovník, který byl jeho svědkem nebo který se o něm dověděl první.
Pro činnost ŠD platí stejná ustanovení o BOZ jako ve školním řádu, pokud ŠD pro svoji činnost využívá odborné učebny (tělocvična), řídí se příslušnými řády pro tyto učebny. Účastníci přihlášení do ŠD jsou poučeni o BOZ a záznam o poučení je uveden v třídních knihách jednotlivých oddělení.
Děti mají zakázáno pořizovat jakékoli nahrávky – audio, video, foto.
U každého svévolného poškození nebo zničení majetku školní družiny, majetku účastníků, učitelů či jiných osob účastníkem je vyžadována úhrada od zákonného zástupce účastníka, který poškození způsobil. Při závažnější škodě nebo nemožnosti vyřešit náhradu škody se zákonnými zástupci je vznik škody hlášen Policii ČR, případně orgánům sociální péče.
Ztráty věcí hlásí účastníci neprodleně p. vychovatelce.
Účastníci jsou povinni řádně pečovat o takto propůjčený majetek školy, ochraňovat jej před ztrátou a poškozením.
Pokud účastník narušuje soustavně Vnitřní řád ŠD a činnost školní družiny, může být rozhodnutím ředitele z družiny vyloučen. Ředitelka může rozhodnout o vyloučení účastníka ze ŠD, pokud tento účastník soustavně nebo nějakým významným projevem porušil kázeň a pořádek, ohrožuje zdraví a bezpečnost ostatních, dlouhodobě svévolně nenavštěvuje ŠD nebo z jiných zvláště závažných důvodů.
V družině se vede tato dokumentace:
Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřen zástupce ředitele školy.
Zrušuje se předchozí znění této směrnice č. j.: ZŠVn0357/2022. Uložení směrnice v archivu školy se řídí Skartačním řádem školy.
Směrnice nabývá platnosti a účinnosti 1. 9. 2024.
Č. j.: ZŠVn330/2024
Ve Vnorovech 26. 8. 2024
PhDr. Hana Tyllichová
ředitelka školy