Cílem péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je zajistit především potřebnou podporu žákovi i rodině, vytvořit mu vhodné podmínky a učinit taková opatření, která mu pomohou zmírnit či odstranit potíže a podpořit jeho osobnostní růst. Ze strany naší školy zajišťujeme týmovou spolupráci všech vyučujících, vhodné sociální klima školy, spolupráci s poradenskými zařízeními. Nezbytnou podmínkou je i spolupráce školy a rodiny žáka.
Společné vzdělávání je zaměřeno tak, aby byly ve školách vytvořeny podmínky pro všechny děti, žáky a studenty. Podpora inkluzivního vzdělávání se legislativně opírá o novely vyhlášek č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských a č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Novela § 16 školského zákona (zákon č. 82/2015 Sb.) účinná od 1. září 2016 přináší změnu v systému podpůrných opatření dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Novela č. 82/2015 Sb., kterou se mění školský zákon zavádí změny v organizaci vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s tím související další opatření ve vzdělávání s účinností od 1. září 2016. Novela vytváří podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách hlavního vzdělávacího proudu, ale současně i nadále umožňuje existenci důležitého článku vzdělávacího systému, a to speciálního vzdělávání. Na novelu školského zákona navazuje prováděcí předpis vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných s účinností od 1. září 2016. Předmětem úpravy ve vyhlášce jsou pravidla vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména pak pravidla poskytování podpůrných opatření.
Mgr. Jarmila Tomanová, výchovný poradce